Tänk dig en låda fullmatad med avancerad teknologi som gör att ditt fordon kan göra i princip vad som helst. Det är precis vad ACTIA Nordic AB lyckats med. – Vi vill koppla upp hela världen, säger vd:n Christian Sahlén.
INTERNET OF THINGS börjar bli intressant på allvar. Actia Nordic är ett av företagen som satsar stenhårt på just IoT inom fordonssegmentet och har hittat sitt framgångsrecept en skalbar plattform med kraftfull teknik som kan användas för bilar, lastbilar, bussar, entrepenadfordon samt maskiner som har behov av att styras eller övervakas.
Vi investerade 60 miljoner i att utveckla den här plattformen som är både flexibel och skalbar. Med den kan du till exempel lokalisera ditt fordon direkt i mobilen, föra automatisk körjournal, begränsa maxhastigheten till 30 kilometer i timmen om fordonet blir stulet samt sända position, fleetmanagement tjänster, mäta och rapportera drifttid eller felaktigheter för att nämna några.
ACTIA ÄR I DAG en ledande leverantör till lastvagnsbranschen och har en bra marknadsandel inom personbilssegmentet. Nu gör de en ny satsning inom området ”asset management”, alltså fordon eller maskiner som normalt inte framförs på vägen. En nuvarande kund inom detta segment använder plattformen för att effektivisera hanteringen av gods i lager då de har många leasande kunder.
Om du hyr ut ett fordon snarare än att sälja det så är du beroende av att fordonen sköts om ordentligt. Med vår teknik kan vi hålla koll på driftstid, rapportera vid felfall, underlätta service samt se till så att produkterna hanteras på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.
FÖR ÅTTA ÅR sedan startade Actia Nordic ett Tech center i Linköping med 12 anställda och lite skämtsamt utan vare sig kunder, strategi eller pengar. I dag omsätter de mer än en miljard och har fler än 100 anställda och konkurrerar med riktigt stora företag som till exempel Samsung, LG Electronics och Continental. En resa som enligt Christian Sahlén förklaras av stort tekniskt kunnande, god syn på marknadstrender samt strategin att skapa en ”Cross Segment”-plattform.
Vi har inte sett någon på marknaden som gjort något liknande. Alltså en öppen plattform bestående av hård- och mjukvara med en SDK (Software Development Kit). Där kan utvecklare hos kunder eller partners själva utveckla sina applikationer. Jag tror att marknaden i allt större utsträckning kommer att gå mot öppna plattformar och att man kommer utveckla sina egna applikationer eftersom telematiktjänsterna blir mer och mer ett sätt att sticka ut. Då vill man helt enkelt inte lägga ut den typen av utveckling till en underleverantör, säger Christian Sahlén.