Alla använder transportsystemet, men har vi slutat köra bilar om femtio år? Med it-teknologin transformeras samhället. Och för den som vill utveckla framtiden är Trafikverket en spännande och utmanande arbetsplats.
Uppkopplade vägar, självkörande bilar och en mognad av it-teknologin hos fordonsindustrin – hur påverkar dessa strömningar vårt samhälle? Och vilka krav ställer det på Trafikverket som ska planera – och i samverkan med andra parter – bygga och underhålla statens vägar och järnvägar?
Erica Willborg och Björn Selander är båda enhetschefer på Trafikverket, och deras uppdrag är bland annat att följa teknik- och samhällsutvecklingen, förvalta den infrastruktur som finns, men också att framtiden.
– Vi sitter inte på läktaren utan är aktiva och har en vilja att både driva utvecklingen och att vara en del av den. Därför är vi med i olika forskningsprojekt, ofta i samarbete med näringsliv och universitet, säger Erica Willborg.
– År 2050 tror jag inte människor kör bilar själva. Allt är spekulationer förstås, men eftersom utvecklingen av transportsystemet tar tid så måste vi redan nu börja förbereda oss för en sådan tanke, fortsätter Björn Selander.
Det finns flera tydliga trender som kommer att påverka vårt sätt att leva och transportera oss. Med ökad e-handel kommer godstransporter att öka drastiskt där handelns lager ligger ute i transportsystemet. Antalet bilar kommer också att öka – om tjugo år räknar man med att världens antal bilar har ökat från en till hela två miljarder.
Så tidigt som nästa år kommer självkörande bilar vara en reell verklighet på vägarna i Göteborg. Det finns många frågor obesvarade kring ansvar och säkerhet, men att detta är en del av vår framtid är såväl forskare, fordonsindustri och myndigheter överens om. Ett annat område är mobilitet som tjänst, en förlängning av det vi ser i dag med till exempel taxi-appar och bilpooler.
– Vi kan se tendenser att fordonsindustrin är på väg bort från produktförsäljning och det finns redan bilar som bara går att leasa. Det är inte otroligt att biltillverkare slutar sälja bilar och utvecklar nya tjänstebaserade affärsmodeller. Med denna typ av mobilitetstjänster på vägsidan kommer man enklare att kunna kombinera resor med olika transportslag vilket skulle vara positivt för både människor och miljö, säger Björn Selander.
– Hela transportsystemet är under transformation och vi behöver människor som kan vara med och göra förflyttningen inom Trafikverket. Vi behöver influenser och tankar utifrån som utmanar det traditionella tankesättet. Där tror jag att den unga generationen kan ge oss nya och värdefulla perspektiv, avslutar Erica Willborg.