Plastal gör alla plastdelar som du ser på en bil – och får dem att se likadana ut som resten av bilen. Nu – som del av kanadensiska Plasman Group – satsar de på att expandera på den europeiska marknaden
En stor del av utsidan du ser på en Volvo XC90 är målat av Plastal. Allt från stötfångare, trösklar och takspoilers formsprutas och lackeras av företaget – det som kallas A-ytor. Inget annat än perfektion är gott nog:
– Det är svårt att få A-ytor helt perfekta. Plastdelarna vi producerar ska se exakt likadana ut som resten av karossen och hålla form och färg lika länge, säger Stefan Janols, vice president sales på Plastal, och fortsätter: Perfekta A-ytor är vår passion. Våra medarbetare sätter stor stolthet i att leverera produkter som ger nöjda slutkunder och därmed hjälper våra kunder att vara framgångsrika.
Plastals produkter är också efterfrågade. De största kunderna är Volvo Cars, Scania och Volvo AB. Tack vare att deras kunder är framgångsrika och ställer höga krav behöver Plastal alltid ligga i branschens framkant.
– För att behålla konkurrenskraften behöver vi ständigt bli mer effektiva och optimera vår produktion. I varje nytt projekt tar vi ett steg framåt, säger Stefan Janols.
En del i processutvecklingen handlar om att öka automatiseringsgraden i produktionskedjan. De senaste åren har Plastal därför investerat i ny utrustning, och i alla nya projekt är ambitionen att automatiseringsgraden ska vara högre än i det föregående.
– Därför letar vi också konstant efter nya duktiga medarbetare inom både produktionsteknik och teknisk utveckling, men det är en utmaning. Arbetsmarknaden är väldigt het just nu och vi vill ha de allra bästa, säger Emil Arnesson, vice president engineering på Plastal.
Nu blickar Plastal ut i Europa. De har sedan en tid tillbaka ett försäljningskontor i Tyskland och siktar på att utöka produktionen med nya kunder.
– Vi arbetar för närvarande intensivt i flera utvecklingsprojekt med tyska och brittiska biltillverkare – både i projekt där vi redan har produktionskontrakt och i projekt som vi hoppas ska resultera i långsiktiga kontrakt, säger Stefan Janols.
Den ökade satsningen i Europa hänger tätt samman med att Plastal för knappt två år sedan köptes upp av det kanadensiska företaget Plasman Group. Plasman ville ut på den europeiska marknaden och då var Plastal en utmärkt partner.
– Sedan vi slogs samman har vi fått en stabilare bas och vi kan erbjuda våra kunder en större produktportfölj, säger Stefan Janols och tillägger:
– Vår högsta prioritet är förstås att vårda och utveckla våra befintliga kundrelationer men samtidigt öka vår omsättning genom att bredda vår kundbas och öka produktionskapaciteten i Europa”
Text: Lovisa Olai