PostNord tar tempen på den svenska e-handelns utveckling. Nu är det dags för en djupdykning i svenskarnas nätshoppingvanor i jul.
Varje kvartal presenterar PostNord, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, rapporten E-barometern. För det tredje kvartalet är fokus naturligtvis julhandeln. Hur mycket kommer svenskarna spendera? Vad är det vi shoppar och hur ser företagen på julhandeln?
Vi har listat fem spännande slutsatser från rapporten:
1. Bekvämt att shoppa i soffan
26 procent, en fjärdedel av respondenterna, väljer att handla julklapparna på internet istället för i en fysisk butik. Anledningen är för att det är enkelt. 15 procent svarar att de gör det för att slippa julruschen och 13 procent har svarat; för att det finns ett större utbud.
2. Vi shoppar allt mer
För två år sedan e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. 2016 var vi uppe i 6,2 miljarder och i år spås vi återigen dra fram de stora grosshandlarplånböckerna och spendera 6,4 miljarder kronor.
3. Böcker – favorit att ge bort i julklapp
Vilka klappar kommer svensken handla i år? Majoriteten av svenskarna shoppar böcker på nätet i jultider. På andra plats ligger kläder och på tredje plats leksaker.
4. Hittar du inte vad du söker i Sverige? Shoppa från Kina!
Allt fler konsumenter väljer att handla julklappar via utlandet. De flesta av respondenterna väljer att klicka hem paket från Storbritannien. Kina är en bubblare på plats två i en topp 4-lista.
5. Företag positiva till en ökad försäljning under jul
Hela 63 procent av de tillfrågade företagen i undersökningen tror att deras julhandelsförsäljning kommer att öka i år. 32 procent tror att den kommer att förbli oförändrad.
Källa: www.postnord.se