Crepido skapar bättre affärer

Crepido skapar bättre affärer

Digitaliseringen går allt snabbare, men hur nyttjar du som företagare den på bästa sätt? Det är en fråga Crepido hjälper sina kunder att bena ut och erbjuder ett helhetsåtagande från idé till resultat.

Crepido är ett it- och managementkonsultföretag som hjälper företag att identifiera sina utmaningar och hitta nya, smartare och effektivare affärsmodeller. Allt paketerat inom deras tre verksamhetsområden: Business, technology och experience. Gabriella Thorén har jobbat på företaget som konsult inom systemutveckling sedan ett och ett halvt år tillbaka.

– Jobbet handlar mycket om programmering vilket jag hade provat en del på universitetet, men skillnaderna var ändå stora när jag kom hit. Jag fick en mentor som jag fick sitta med de första månaderna för att lära mig tänket och komplexiteten. Sedan handlar mycket på Crepido om att hjälpa varandra, vi frågar och bollar funderingar med varandra hela tiden. Det ger en skön sammanhållning som jag också tror gör oss bättre, säger Gabriella Thorén.

Sedan starten har hon jobbat med till exempel nyutveckling av en app och förvaltningsuppdrag. Och just variationen lyfter hon som det som får henne att trivas på jobbet.

– Jag står inte och stampar i samma uppdrag utan får en bra variation i arbetsuppgifterna. Det var något jag upplevde redan från start: att företaget var genuint nyfikna på vad jag ville göra och hjälpte mig att hitta rätt uppdrag. Det ger extra motivation till att alltid bli bättre, säger Gabriella Thorén.

Jakob Stewén började på Crepido för ungefär två år sedan. I dag jobbar han dels som managementkonsult och dels med HR-frågor.

– Inom HR ligger stor fokus på det agila arbetssättet där vi använder oss av ett agilt HR-verktyg. I korthet ger det våra medarbetare chansen att ge sin syn på hur det är att jobba hos oss. Det ger oss en fingervisning av vad vi gör bra och vad vi kan förbättra, säger han.

Crepido har många parallella HR-spår igång utöver vårt agila HR-verktyg. Till exempel har vi gjort, och gör fortfarande, ett gediget arbete med vår värdegrund där hela företaget involverats.

– ”Våga säga nej, sök alltid ett ja och fastna aldrig i ett nja” är värdeorden vi satt tillsammans. Sen fortsätter arbetet med hur vi ska agera i olika situationer så att det rimmar väl med företagets värdegrund, säger Jakob Stewén.

Gör ni andra satsningar på medarbetarnas trivsel?

– Vi brukar åka iväg 2–3 gånger per år för att göra något tillsammans och då brukar vi umgås nära naturen. Senaste gångerna har vi besökt fjällen i Ammarsnäs i Norrland. Däremellan arbetar vi tillsammans med bland annat kompetenskvällar och veckomöten. Det bidrar till den familjära känslan och gemenskapen på Crepido som jag tycker är vår styrka.

Artikeln publicerad den 15 mars, 2018 av Redaktionen